Tuesday 1 July 2014

Sira Pisang Nangka

Salah satu menu kegemaran saya...memang kalau bulan ramadhan ni, tekak saya akan terliurkan menu2 Kelantan asli hehehehe. Macam-macam cara orang buat sira pisang ni, tapi ini cara saya turun temurun dari mak dan nenek saya. Mudah sahaja...jom, tengok..

Alaskan periuk dengan daun pandan dan 2 kuntum bunga cengkih.
Potong dua (ikut suka) pisang dan atur ke dalam periuk tadi. saya guna 1 sikat pisang (dalam 12 biji)
Masukkan dalam 2 senduk kecil gula dan 1 cawan air. Hidupkan api, rebus dalam 10 minit sahaja.

Masak guna api sederhana dan buka sikit penutupnya takut kuahnya terkeluar waktu menggelegak.
Waktu menggelegak...10 minit aja lepas tu tutup api ye.
Jeng..jeng..jeng...dah sejuk, masukkan dalam bekas dan simpan dalam peti ais. kuah ada kat bawah tu ye...tuang atas pisang waktu menghidang...bessttt!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...