Tuesday 1 July 2014

Biji Sagu Cendol

Salam Ramadhan...alhamdulillah hari ni baru sempat mengadap komputer untuk upload menu berbuka puasa. Sudah seminggu sibuk dengan kerja sekolah...walau belum siap 100%, saya mabik juga masa untuk update blog hari ni.
Cendol adalah menu wajib kami sekeluarga, simple tapi sangat menyejukkan tekak. Selalunya saya buat cendol dan sagu sendiri tapi semenjak dua ni saya beli saja cendol tapi sagunya tetap saya masak sendiri..susah nak cari yang seperti dijual di Kelantan. Jom tengok cara memasak sagu.

Panaskan air hingga mendidih.
Saya guna sagu halus..3 peket (saya tambah lagi satu heheh)
Masukkan sagu dan kacau selalu.
Masak hingga tanda putih dalam biji sagu tinggal sedikit sahaja atau kalau jernih 100%...kena tambah air dari masa ke masa supaya cepat masak.
Tapiskan kanjinya di bawah air paip hingga kanjinya hilang dan boleh disimpan di dalam peti sejuk.



Ini cara saya hidangkan cendol sagu. Sediakan dalam 15-10 minit sebelum berbuka.
  1. Mula2 cuci dan tapiskan cendol.
  2. Masukkan dalam mangkuk besar.
  3. Basuh buah kabung dan masukkan dalam mangkuk.
  4. Masukkan sagu.
  5. Masukkan/taburkan gula pasir (dalam 2 senduk kecil)
  6. Tutup dengan ais.
  7. Bila masa nak berbuka, kacau semua bahan dan masukkan ke dalam mangkuk. (Pada masa ini gula sudah cair, begitu juga ais...sejuuukkkkk)
  8. Selamat mencubaaa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...