Thursday 6 February 2014

Sambal Goreng Jawa



Walaupun saya ni pure kelantan tapi tekak saya ni punya selera yang pelbagai , semua sedap semua boleh..tu yg gemuks tu!
Saya sangat sukakan tempe dan semua jenis masakan yang menggunakan tempe. Pendek kata tempe tu saya goreng je cicah dengan sos cili atau sambal kicap...yummy!!

Sebenarnya ini adalah kali pertama seumur hidup saya masak sambal goreng jawa, malupun ada takut2 resepi atau cara memasaknya salah, maklumlah tak pernah melihat orang memasaknya...saya guna tekak saya sajalah sebagi penanda aras sama ada rasanya serupa dengan yang biasa saya makan...alhamdulillah, selepas blogwalking ke beberapa blog terkenal untuk melihat bahan dan teknik, saya buatlah cara saya sendiri di mana bahan2nya sama seperti sambal jawa yang dijual di kantin sekolah.

Bahan-bahannya;
1 peket tempe- dipotong dan digoreng hampir garing
2 buku tauhu segar- dipotong kecil dan digoreng hampir garing
5 ketul hati ayam- potong kecil letak garam kunyit dan goreng.
 4 biji kacang panjang- dipotong serong
2 biji cili besar hijau-potong serong
2 biji cili merah besar-dipotong serong
1 peket suhun-direndam
1-2 peket fucuk -direndam

4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis
1 sudu serbuk cili
Kicap manis
Air asam jawa secukupnya- saya guna dalam 1 sudu asam jawa.
Garam
Gula

Cara membuatnya;
  1.  Mesinkan semua bahan bawang, cili dan ikan bilis
  2. Keluarkan separuh minyak lepas menggoreng tempe, tauhu dan hati ayam tadi.
  3. Gunakan kuali yang sama untuk menumis bahan yang telah diblend.
  4. Tumis sampai naik minyak, Masukkan kicap,air asam jawa, garam dan gula. Rasakan masin manisnya.
  5. Masukkan kacang panjang, kacau sebentar.
  6. Masukkan suhun dan fucuk yang telah ditoskan, kacau sebati.
  7. Masukkan semua bahan goreng, kacau lagi.
  8. Akhir sekali masukkan cili potong. Kacau dan siap!.
Cubalah...Sambal Goreng Jawa orang Kelantan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...